تبلیغات
حجاب آینه نور و رحمت

حجاب آینه نور و رحمت
تقدیم به چادر خاكی مادرمان فاطمه الزهراسلام الله علیها 
نظر سنجی
نظرتون درباره این وبلاگ چیه متشكرم؟





لینک های مفید

یادداشت های یک دختر چادری

جمال آفرینش

آفرینش از نظر قرآن كریم با جمال وزیبایى آمیخته است هم جمال وزیبایى نفسى وهم جمال وزیبایى نسبى. خواه در قلمرو موجودهاى مادى وخواه در منطقه موجودهاى مجرد ومعنوى. استنباط جمال وزیبایى نفسى هر موجود در حد ذات خویش خواه ماده وخواه مجرد از انضم%D

كه دلالت دارد هر چیزى را كه خداوند آفرید جمیل وزیبا خلق كرد وهیچگونه نقص وعیب نفسى در متن هستى یافت نمى شود چه در نشئه ماده وچه در منطقه مجرد ونیز هم در قلمرو ذوات اشیا وهم در نشئه اوصاف آنها. استظهار جمال وزیبایى نسبى برخى از موجودات نسبت به بعضى از موجودات دیگر نیز از بررسى چند مورد به دست مى آید یكى آیه: انا جعلنا ما على الارض زینة لها... (3) یعنى ما آنچه را كه در روى زمین قرار دارد از مناظر طبیعى به عنوان زینت زمین قرار داده وكره ارض را بدان مزین نمودیم ودیگرى آیه انا زینا السماء الدنیا بزینة الكواكب (4) یعنى ما فضاى بالا را با ستاره هاى روشن زینت دادیم. از این آیات زینت وجمال نسبى موجودات مادى نسبت به یكدیگر معلوم مى شود واز آیه: ... حبب الیكم الایمان وزینه فی قلوبكم وكره الیكم الكفر والفسوق والعصیان... (5) خدا ایمان را براى شما دوست داشتنى گردانید وآن را در دلهاى شما زینت داد وكفر وفسق ومعصیت را در نظرتان ناخوشایند ساخت. چنین بر مى آید كه خداوند ایمان را محبوب دلها قرار داده وآن را زیور جان آدمیان ساخته است. وچون روح انسانى مجرد است نه مادى وایمان نیز امرى معنوى است نه مادى واین امر معنوى یعنى ایمان مایه جمال وزیبایى تكوینى از اعتبارى وامتیاز جمال رحمانى از زینت شیطانى مبسوطا در قرآن كریم بیان شده است. تقسیم جمال به مادى ومعنوى كه در قرآن كریم آمده است در سخنان صاحبان ولایت ومفسران اصیل آن نیز وارد شده است. چنانكه در كلمات حضرت امیرالمؤمنین... آمده است: ?حسن الصورة الجمال الظاهر? (6) نیكویى صورت زیبایى ظاهر است. ?حسن النیة جمال السرائر? (7) نیت نیكو زیبایى درون ها. ترغیب به جمال وتشویق به كار جمیل در زبان قرآن وعترت مشهود است. چنانكه خداوند ضمن بر شمردن منافع اقتصادى دامدارى به بهره بردارى از جمال آن اشاره كرده ومى فرماید: ولكم فیها جمال حین تریحون وحین تسرحون (8) یعنى براى شما زیبایى است در كیفیت بازگشت شبانگاهى گوسفندان از چراگاه ونیز در نحوه رها كردن آنها در بامداد به سوى چراگاه. ودر سخنان حضرت على... آمده است كه: مردان با تقوى در عبادت خاشع ودر عین فاقه وحاجت متجمل اند. (9) ودر توصیه به كمیل چنین مى فرمایند: ?معرفة العلم دین یدان به به یكسب الانسان الطاعة فی حیاته وجمیل الاحدوثة بعد وفاته ? (10) دانش اندوزى تنها آیینى است كه باید به آن پایبند بود به وسیله آن هركس در حیات خود راه اطاعت پیماید وبراى پس از مرگش ذكر خیرى به جاى گذارد. ?التجمل من اخلاق المؤمنین ? (11) آرایش از اخلاق مؤمنان است. واین تجمل كه از اوصاف مردان با ایمان است شامل هر دو قسم جمال خواهد بود گرچه نسبت به جمال وزیبایى معنوى شمول بیشترى دارد. لذا حضرت على... به فرزندش حضرت حسن... چنین مى فرماید: ?...فلتكن مسالتك فیما یبقى لك جماله وینفى عنك وباله فالمال لایبقى لك ولاتبقى له ? (12) یعنى خواست تو در كوششها ونیایشها چیزى باشد كه جمال آن بدون وبال براى تو بماند زیرا مال براى تو نمى ماند وتو نیز براى او نمى مانى پس جمال انسان در همان معارف وفضائل خواهد بود.

جمال زنان ومردان

چون در مطالب یاد شده فرقى بین زن ومرد نیست زیرا محور همه آنها انسان است وخصوصیت ذكورت وانوثت در حقیقت انسان وایمان ومانند آن تاثیرى ندارد مى توان از حدیث شریف علوى كه فرمود: ?عقول النساء فی جمالهن وجمال الرجال فی عقولهم ? معناى دستورى فهمید نه معناى وصفى. یعنى منظور آن نباشد كه حدیث شریف در صدد وصف دو صنف از انسان باشد كه عقل زن در جمال او خلاصه مى شود تا جنبه نكوهش داشته باشد وجمال مرد در عقل او تعبیه شده است تا عنوان ستایش بگیرد بلكه ممكن است معناى آن دستور یا وصف سازنده باشد نه وصف قدح ونكوهش. یعنى زن موظف است ویا مى تواند عقل واندیشه انسانى خویش را در ظرافت عاطفه وزیبایى گفتار ورفتار وكیفیت محاوره ومناظره ونحوه برخورد وحكایت ونظایر آن ارائه دهد. چنانكه مرد موظف است ومى تواند هنر خود را در اندیشه انسانى وتفكر عقلانى خویش متجلى سازد. مثلا زن باید بتواند قداست همسر حضرت ابراهیم... وكیفیت برخورد او با فرشته ها ونحوه شنیدن بشارت مادر شدن وحالت تعجب وابراز انفعال نمودن ظریفانه را كه در آیه: فاقبلت امراته فی صرة فصحكت وجهها وقالت عجوز عقیم (13) وزنش با فریادى سر رسید وبر چهره خود زد وگفت: زنى پیر نازا؟! وآیه: وامراته قائمة فضحكت فبشرناها باسحق ومن وراء اسحق یعقوب (14) وزن او ایستاده بود خندید. پس وى را به اسحاق واز پى اسحاق به یعقوب مژده دادیم. اشاره شده است متجلى سازد در صورتى كه هرگز این ظرایف هنرى كه تمثل عین طرایف عقلى است میسور مردان هنرمند نخواهد بود. چنانكه زن تحصیل كرده وآگاه به معارف شهادت وایثار ونثار توان آن را دارد كه در نقش مادر مهربان فرزندش را تشویق به جهاد ودر بدرقه او هنگام عزیمت عقل طریف را در جامه هنر ظریف ارائه دهد. یا هنگام استقبال فرزند نستوهش كه از میدان رزم پیروزمندانه برگشت اندیشه وزین عقلى را در لباس زیباى شوق وانتظار ونظایر آن نشان دهد. چنانكه مردان هنرمند توان مقابل آن را دارند كه هنرهاى ظریف را در جامه عقل طریف حكایت كنند. خلاصه آن كه زن باید طرایف حكمت را در ظرایف هنر ارائه دهد ومرد باید ظرایف هنر را در طرایف حكمت جلوه گر كند یعنى جلال زن در جمال او نهفته است وجمال رد در جلال او تجلى مى یاید واین توزیع كار نه نكوهشى براى زن است ونه ستایشى براى مرد. بلكه رهنمود ودستور عملى هریك از آنهاست تاهركس به كار خاص خویش مامور باشد ودر صورت امتثال دستور مخصوص خود در خور ستایش گردد ودر صورت تمرد از آن مستحق نكوهش شود. پس تفاوت زن ومرد در نحوه ارائه اندیشه هاى درست ظهور مى نماید. وگرنه زن نیز چون مرد شایستگى فراگیرى علوم ومعارف را داشته وبایسته تقدیر وثناست; چه این كه مرد شایسته ارائه هنرهاى ظریف بوده وبایسته ستایش وتقدیر است.


پى نوشت ها:

1- زمر6
2.
2- سجده7.
3- كهف7.
4- صافات
6.
5- حجرات
24.
6- غرر و درر ج 1:3
13.
7- همان ج 2:382
8- نحل
6.
9- نهج البلاغه خطبه 193 10- كلمات قصار 147. 1
1- غرر و درر ج 1:307. 1
2- نهج البلاغه نامه
31. 1
3- ذاریات 29. 1
4- هود:7

نویسنده : آیت الله جوادی آملی

تاریخ نشر : 1382/03/27

 

 




طبقه بندی: مذهبی،
[ پنجشنبه 11 آذر 1389 ] [ 09:29 ق.ظ ] [ یا فاطمه الزهرا(س) ]
نظرات
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

(((حجاب برتر از دیدگاه رهبر معظم انقلاب)))

شما خیال کرده‏اید که اگر ما چادر را کنار گذاشتیم، فرضاً آن مقنعه‏ی کذایی و آن لباسهای و لیضربن بخمرهنّ علی جیوبهنّ و همانهایی را که در قرآن هست، درست کردیم، دست از سر ما بر می‏دارند؟ نه


آنها به این چیزها قانع نیستند؛ آنها می‏خواهند همان فرهنگ منحوس خودشان عیناً این‏جا عمل بشود؛ مثل زمان شاه که عمل می‏شد. در آن زمان، زن اصلاً پوشش و حجابی نداشت؛ حتّی در این‏جاها وقتی نوبت به این کارها می‏رسد، بی‏بندوباری خیلی بیشتر هم می‏شود؛ کمااین‏که در زمان شاه، بی‏بندوباری‏یی که در همین شهر تهران و بعضی دیگر از شهرهای کشور ما بود، از معمول شهرهای اروپا بیشتر بود!

زن معمولی در اروپا، لباس و پوشش خودش را داشت؛ اما در این‏جا آن‏طوری نبود. آن‏طور که دیده بودیم و شنیده بودیم و می‏دانستیم و مناظری که از آن وقت الان جلوی نظر من هست، انسان واقعاً حیرت می‏کند که چرا بایستی این‏گونه بشود؛ کمااین‏که در خیلی از کشورهای متأسفانه عقب‏مانده‏ی مسلمان و غیرمسلمان هم همین‏طور است. بنابراین، باید بدقت و با نهایت کنجکاوی و بدون اغماض، مسائل ارزشی را رعایت کرد.
لینک های مفید
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
فروش بک لینک طراحی سایت عکس