تبلیغات
حجاب آینه نور و رحمت

حجاب آینه نور و رحمت
تقدیم به چادر خاكی مادرمان فاطمه الزهراسلام الله علیها 
نظر سنجی
نظرتون درباره این وبلاگ چیه متشكرم؟





لینک های مفید

یادداشت های یک دختر چادری

فلسفه و آثار حجاب:

اعتقاد ما این است كه افعال تكلیفی بشر از حسن و قبح ذاتی، برخوردار است. و عقل می‌تواند، حسن و قبح آنها را بالبداهه یا به اكتساب، شناسائی كند.

حجاب و بی‌حجابی هم مانند سایر كارهای انسان، دارای حسن و قبح ذاتی است. و به همین جهت، حجاب یك ارزش و بی‌حجابی یك ضد ارزش است. وظیفه است كه از ارزش‌ها پاسداری كنیم و ضد ارزشها را از بین ببریم.

قطعاً ارزشها و محسنات و زیبائیها، برای فرد و خانواده و جامعه، مفید و ضد ارزشها و زشتی‌ها، هم برای فرد مضر است و هم برای خانواده و جامعه.

این نكته را هم ناگفته نگذاریم كه دربارۀ آن دسته از ارزشهایی كه برای عقل بدیهی است، مانند حسن عدل و قبح ظلم، دو نظر است:

یكی اینكه اینها از بدیهیات اولیه است. و بنابراین انسان آنها را همچون عدم جواز اجتماع و ارتفاع نقیضین، بالبداهه درك می‌كند. و نیازی به ملاحظۀ هیچ امری، جز تصور موضوع و محمول و نسبت ندارد.

دیگری اینكه از فطریات است. و علاوه بر امور فوق نیازمند ملاحظۀ مصالح و مفاسد اجتماعی است.[1]

نكته جالب و مهم این است كه حتی اگر در قضایای مزبور بی‌نیاز از ملاحظۀ مصالح و مفاسد اجتماعی باشیم، هیچ اشكالی ندارد كه آنها را مد نظر قرار دهیم. و نتایج گرانبهائی به دست آوریم. زیرا عدم نیاز به ملاحظۀ مصالح و مفاسد اجتماعی دلیل این نیست كه مصلحت یا مفسده‌ای وجود ندارد.

با توجه به این مطلب است كه می‌خواهیم بگوییم: ارزش بودن حجاب با ملاحظۀ مصالح اجتماعی آن و ضد ارزش بودن بی‌حجابی، با ملاحظه مفاسد اجتماعی آن بهتر و روشنتر در خور تبیین و توضیح است.

مسئله بقاء نوع:

برای بررسی دقیق‌تر این مسئله، ناگزیریم به سراغ مسئله دیگری برویم و آن مسئله بقاء نوع است.

بدون تردید، طراح بزرگ آفرینش خواهان تداوم زندگی بشر بر روی كرۀ زمین است. هم‌چنانكه خواهان تداوم نسل انواع حیوانات و نباتات نیز هست.

تنها راه تداوم نسل‌ها آمیزش نطفه‌های نر و ماده با یكدیگر است. و مسلماً انسان هم از این لحاظ موجودی استثنائی نیست.

به همین دلیل است كه میان دو جنس مخالف جاذبه‌هایی وجود دارد. اگر این جاذبه‌ها نباشد آمیزشی میان دو جنس مخالف نیست و اگر آمیزشی نباشد، نسل‌ها منقرض می‌شوند بلكه از اول نسلی ظهور نمی‌كند.

در میان حیوانات و حتی نباتات جذب و انجذاب دو جنس مخالف تنها در موقع بارورشدن است. و در مواقع دیگر جذب و انجذاب وجهی ندارد و به همین جهت گرفتار مفسده‌ای هم نیستند.

اما در بین انسانها جذب و انجذاب دو جنس مخالف اختصاصی به زمان بارورشدن ندارد. بلكه از عنفوان جوانی تا اوایل پیری و حتی تا پایان عمر، تنوراین جذب و انجذاب مشتعل است.

چرا تفاوت؟!

قطعاً همین تفاوت میان انسان و حیوانات نیز دارای مصلحتی است. و این مصلحت نیز به خود نسل‌ها بازگشت می‌كند.

نسل حیوانات، نیازی به تعلیم و تربیت ندارد. كودك حیوان، بعد از تولد یا اصلاً نیاز به والدین ندارد. یا تنها در یك دوران بسیار كوتاهی كه معمولاً از چند ماه تجاوز نمی‌كند. این نیاز هم در حیوانات پستاندار، فقط به مادر است، آن هم به لحاظ شیردادن. اما در پرنده‌ها این نیاز احیاناً با همكاری والدین، مرتفع می‌شود و به همین جهت است كه در برخی از پرندگان شكلی از زندگی اشتراكی خانوادگی هم مشاهده می‌شود.

اما كودك انسان تا اوایل جوانی و حتی در دوران جوانی، محتاج تعلیم و تربیت است. بنابراین، نمی‌شود او را به حال خود رها كرد. و نمی‌شود او را به تنها مادر یا پدر واگذار كرد. بلكه نیاز به همكاری و تعاون والدین دارد. و به علاوه خود مادر هم در دوران بارداری و شیردادن، نیاز به كمك دارد. و تنها ماندنش مستلزم دشواریها و مشقت‌های بسیاری است.

وجود خانواده و اشتراك زندگی خانوادگی زن و مرد، سبب می‌شود كه طفل در مهد خانواده، هم نیاز جسمیش برآورده شود و هم نیاز روحی و فكری و عاطفیش.

طفل، در دامن پر مهر مادر و در سایه عطوفت و هدایت پدر، جسماً و روحاً پرورش می‌یابد. و از بهترین زمینه‌های موجود زندگی بهره‌مند و برخوردار می‌گردد.

والدین كه با اشتراك زندگی خانوادگی و تفاهم و تعاون، چنین زمینه‌ای را فراهم می‌سازند، خود نیز به یكدیگر نیاز دارند. و اگر از یكدیگر بی‌نیاز بودند و اگر در بین آنها جذب و انجذابی وجود نداشت، هرگز زیربار مسئولیت خانوادگی نمی‌رفتند. و با تشكیل خانواده چنین محیط پر خیر و بركتی برای رشد جسمی و روحی اطفال فراهم نمی‌ساختند.

قوی‌ترین جاذبه‌ای كه زن و مرد را به یكدیگر می‌كشاند. و آنها را وادار می‌كند كه عمری در كنار هم بگذرانند، جاذبه جنسی است.

جاذبه جنسی هم علت «محدثه» خانواده و هم علت «مبقیه» آن است. این جاذبه است كه زن و شوهر را به یكدیگر وابسته می‌سازد. و همواره به عنوان محوری برای زندگی فرزندان خود، تلاش می‌كنند.

به همین جهت است كه ازدواج، علاوه بر اینكه وسیله‌ای است برای بقاء نوع و هم زمینه‌ساز برخورداری كودكان از تعلیم و تربیت صحیح، وسیله بسیار مؤثری است برای جلوگیری از هرزگی‌ها و بی‌بند و باریها و روابط نامشروع و هم حفظ عفاف و سلامت اخلاقی جامعه.

 

چرا ازدواج؟!

با وجود این جذب و انجذاب دائمی یا باید اخلاق و فضیلت و عفاف را فدا كرد. و به انسانها اجازه داد كه آزادانه از یكدیگر تمتع ببرند. و از تز فضیلت برانداز كمونیسم جنسی، تبعیت نمایند. یا باید به منظور تحكیم پایه‌های اخلاق و فضیلت، تمتعات جنسی انسانها را در چارچوب معین و مشخصی محدود كرد. اولی، مستلزم مفاسدی بسیار دومی، مستلزم مصالح فراوان است.





[ چهارشنبه 30 آذر 1390 ] [ 09:59 ق.ظ ] [ یا فاطمه الزهرا(س) ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

(((حجاب برتر از دیدگاه رهبر معظم انقلاب)))

شما خیال کرده‏اید که اگر ما چادر را کنار گذاشتیم، فرضاً آن مقنعه‏ی کذایی و آن لباسهای و لیضربن بخمرهنّ علی جیوبهنّ و همانهایی را که در قرآن هست، درست کردیم، دست از سر ما بر می‏دارند؟ نه


آنها به این چیزها قانع نیستند؛ آنها می‏خواهند همان فرهنگ منحوس خودشان عیناً این‏جا عمل بشود؛ مثل زمان شاه که عمل می‏شد. در آن زمان، زن اصلاً پوشش و حجابی نداشت؛ حتّی در این‏جاها وقتی نوبت به این کارها می‏رسد، بی‏بندوباری خیلی بیشتر هم می‏شود؛ کمااین‏که در زمان شاه، بی‏بندوباری‏یی که در همین شهر تهران و بعضی دیگر از شهرهای کشور ما بود، از معمول شهرهای اروپا بیشتر بود!

زن معمولی در اروپا، لباس و پوشش خودش را داشت؛ اما در این‏جا آن‏طوری نبود. آن‏طور که دیده بودیم و شنیده بودیم و می‏دانستیم و مناظری که از آن وقت الان جلوی نظر من هست، انسان واقعاً حیرت می‏کند که چرا بایستی این‏گونه بشود؛ کمااین‏که در خیلی از کشورهای متأسفانه عقب‏مانده‏ی مسلمان و غیرمسلمان هم همین‏طور است. بنابراین، باید بدقت و با نهایت کنجکاوی و بدون اغماض، مسائل ارزشی را رعایت کرد.
لینک های مفید
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
فروش بک لینک طراحی سایت عکس