تبلیغات
حجاب آینه نور و رحمت

حجاب آینه نور و رحمت
تقدیم به چادر خاكی مادرمان فاطمه الزهراسلام الله علیها 
نظر سنجی
نظرتون درباره این وبلاگ چیه متشكرم؟





لینک های مفید

یادداشت های یک دختر چادری

با آفرینش زن برگ زرینى به برگهاى زرین عالم وجود افزوده شد. چرا كه زن مظهر جمال و جلال خداوند بود كه باید شناخته مى شد. این نور الهى از آغاز آفرینش تاكنون دورانهاى تلخ و شیرینى سپرى كرده است. گاه همراه با حركت انبیاى الهى گام در گام پیامبران خدا گذارده و دوشادوش مردان صالح از پیامبر زمان خود حمایت كرده است؛ همانند آسیه همسر فرعون كه نخست در حفظ موسى پیامبر خدا ایفاى نقش كرده و سرانجام با كشف راز او به بدترین شكنجه ها گرفتار گردیده است و در هیچ حال دست از دین خدا و پیامبرش برنداشت. همچنین ماشطه كه حاضر مى شود خود و فرزندانش در آتش بسوزند اما لحظه اى از ایمان به خدا دورى نكند. هاجر همسر ابراهیم به تنهایى در بدترین شرایط اقلیمى با كودك نوزادش در كنار خانه خدا زندگى مى كند و فرمان خدا را گردن مى نهد.

زنان اولین كسانى اند كه افتخار آموزگارى بشر را به عهده گرفته اند و دامانشان كانون شكل گیرى تمام فضیلت ها است. زیرا با عطوفت و صبر در برابر تربیت فرزند بهترین و سازنده ترین نقش تربیتى را بر عهده دارند. زن است كه مرد را از دامهاى شیطانى و از منجلاب فساد و بدبختى نجات داده به اوج قله كمال انسانى و خوشبختى مى رساند. در قرآن كریم در موارد بسیارى از این گوهر تابناك یاد شده است. سوره اى در قرآن به نام زنان (نساء) و سوره اى به نام یك زن (مریم) است. در برخى از سوره هاى دیگر نیز ماجراهاى زنان مؤمن و فداكار ذكر شده و در سوره تحریم از الگو بودن دو زن چنین یاد شده است: «و ضرب الله مثلا للذین آمنوا امراة فرعون اذ قالت رب ابن لى عندك بیتا فى الجنة و نجنى من فرعون و عمله و نجنى من القوم الظالمین»1

و خداوند براى مؤمنان به همسر فرعون مثل زده است در آن هنگام كه گفت: پروردگارا خانه اى براى من نزد خود در بهشت بساز و مرا از فرعون و كار او نجات ده و مرا از گروه ستمگران رهایى بخش.

تعبیرهاى قرآن درباره مریم هر فرد را به شگفتى وا مى دارد. آیا این تكریم هاى بسیار زیبا از این پاسداران حریم عفت و اخلاق نشان دهنده عظمت روحى و مقام
________________________

1. سوره تحریم آیه 11.

والاى آنها نیست! آیا زنها نبودند كه در صدر اسلام در جنگ صفین و در حادثه خونین كربلا حماسه آفریدند!

امروز شما بانوان همانند بسیارى از مردم به آینده مى اندیشید؛ به یك انقلاب جهانى و یك حكومت موعود كه چگونه در برابر قدرتهاى بزرگ غلبه پیدا مى كند! آیا برنامه هاى او چیست؟ چه كسانى با او همكارى مى كنند و زنان در آن زمان چه نقشى دارند؟ دشمنانش چه كسانى اند و راز و رمز موفقیتش در گرو چیست؟

ما در این نوشتار كوتاه نقش زنان در ایام ظهور امام زمان علیه السلام را مورد بررسى قرار مى دهیم.

در گذر تاریخ

رفتار غیرانسانى مردم جاهلیت پیش از اسلام با زنان و دختران چیزى نیست كه بر كسى پوشیده باشد.در آن روزگار زن یك كالاى بى ارزش شناخته و در بازار برده فروشان عرضه مى شد. دختران به بدترین شیوه زنده به گور مى شدند و زنان در شدیدترین قید و بندها بدترین روزها را سپرى مى كردند و از خود هیچ اراده و اختیارى حتى حق زندگى شرافتمندانه نداشتند و روزنه هاى امید به روى آنها بسته بود. در چنین عصرى پیامبر رحمت به دستور پروردگار بارقه امید و چراغ زندگى در دلهاى مأیوس آن ستمدیدگان روشن ساخت

و پیوسته با گفتار و رفتار خود در زدودن افكار جاهلیت و بازگرداندن شخصیت به زنان سعى وافر نمود.

مشاهده حمایت هاى قاطع و فداكارى ها و تلاش هاى پیگیر زنان در تاریخ اسلام گواه تأثیر گفتار و عملكرد پیامبر و معصومین قدس سرهما است.

بخشى از این تلاش هاى خالصانه زنان در دوران پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و على علیه السلام را مى توان در زندگى خدیجه كبرى علیه السلام یافت. او اولین زن مسلمان بود كه ثروت انبوه خود را در راه اسلام مصرف كرد. نیز دخت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم بانوى عالم هستى بهترین نقش را در حفظ اسلام ایفا كرد و سرانجام در راه دفاع از ولایت و امامت شهید گشت.

بزرگان دین در كتابهاى خود بخشى را به معرفى و شرح حال زنان اختصاص داده اند. شیخ طوسى رحمه الله در كتاب رجال خود در پایان هر بخش بابى به نام «باب النساء» گرد آورده و در آن نام زنان روایت كننده از معصومین را بر شمرده است كه شمار آنان به شصت و دو نفر مى رسد. این مقامى والاست كه بانویى افتخار یابد سخن معصومان را براى آیندگان نقل كند و به یادگار نهد و در هر زمان نامش به عظمت یاد شود.

افزون بر این در صدر اسلام عده زیادى از زنان به همراه پیامبر در صحنه نبرد شركت مى كردند و به

مداواى مجروحان و سرپرستى بیماران مى پرداختند و در انتقال آب و حمل غذا و آشپزى و نگهدارى وسایل رزمندگان و تهیه دارو و رساندن مهمات به رزمندگان و تعمیر تجهیزات آسیب دیده و انتقال مجروحان و شهدا انجام وظیفه مى نمودند.

نام تنى چند از آن زنان مجاهد و فداكار به قرار زیر است.

1. نسیبه دختر كعب مازنیه.

2. ام عطیه

3. ام ابیه

4. ام ایمن

5. حمنه دختر جحش

6. ربیع دختر معوذ

7. ام زیاد

9. لیلا غفاریه

10. ام سلیم

11. معاذه غفاریه

12. ام سنان اسلمیه1

نقش زنان در دوران امام على علیه السلام

در دوره زندگى على علیه السلام نقش زنان مؤمن در حفظ اسلام چشمگیر بود. آنها دفاع از پیشواى مسلمانان را یك وظیفه دینى مى دانستند و زمانى كه دشمنان على
________________________

1. رجوع شود به نقش زنان مسلمان در جنگ از همین نویسنده.

قرار گذاشتند تا وى را در نماز غافلگیر كرده به قتل برسانند اسماء بنت عمیس بى درنگ این توطئه را به وسیله كنیز خود به امیر مؤمنان گزارش كرد.1

ام سلمه همسر محترم پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم بارها از امام على علیه السلام دفاع نمود و سعى مى كرد از رفتن عایشه و طلحه و زبیر براى آشوب جلوگیرى نماید؛ اگر چه آنها به كار خود ادامه دادند2. مادر عبدالله بن عباس نیز یكى از همان زنان با تقوا است كه با فرستادن مردى از قبیله جهینه به نزد امیرمؤمنان على علیه السلام خبر خروج طلحه و زبیر را به سوى بصره گزارش كرده است.3

در جنگ صفین عده اى از زنان مجاهد و فداكار با خطابه هاى آتشین خود در جمع رزمندگان آنان را به جنگ تشویق مى كردند به گونه اى كه معاویه از این حركت سخت به خشم آمد. زیرا این امر موجب تقویت روحیه یاران على علیه السلام و تضعیف نیروهاى دشمن شده بود. آگاهان تاریخ مى نویسند: برخى از زنان هوادار على علیه السلام از درون لشكر معاویه گزارش تهیه نموده به هر وسیله ممكن آن را به على علیه السلام اطلاع مى دادند.4


________________________

1. بیت الاحزان شیخ عباس قمى ص 132 المسترشد طبرسى ص451؛ احتجاج طبرسى ج1 ص117.

2. الجمل شیخ مفید ص 124.

3.الفصول المهمه ص51.

4. در این باره ر.ك: نقش زنان مسلمان در جنگ.

نقش زنان در دوران غیبت صغرى

در دوران سخت غیبت صغرى در روزهایى كه شیعیان پس از دویست و شصت سال با یك آزمایش بزرگ رو به رو بودند و بایست با غیبت امام خو كنند یك زن به عنوان مفزع و پناه معرفى مى شود و آن مادر بزرگوار امام حسن عسكرى علیه السلام است. در این دوره اگر چه امام هادى علیه السلام و امام حسن عسكرى علیه السلام زمینه غیبت را از پیش فراهم كرده بودند و شخصیتهاى مورد اعتمادى همانند عثمان بن سعید عمرى و پسرش محمد بن عثمان را به عنوان وكیل معرفى كرده بودند به دلایلى از موقعیت مادر امام حسن عسكرى علیه السلام معروف به جده استفاده شد و وى پناه شیعه معروف گردید. از گفتگوى احمد بن ابراهیم با حكیمه دختر امام جواد علیه السلام برمى آید كه پس از گذشت دو سال از رحلت امام حسن عسكرى علیه السلام همچنان بسیارى از كارها به دست مادر بزرگوار امام حسن عسكرى علیه السلام انجام مى شده است ولى در حقیقت از طرف حضرت حجة بن الحسن علیه السلام و به فرمان آن حضرت صورت گرفته است.

شیخ صدوق رحمه الله از احمد بن ابراهیم نقل كرده است كه در سال 262 بر حكیمه دختر امام جواد علیه السلام وارد شدم و از پس پرده با وى سخن گفتم و از او درباره اعتقادش به امامان پرسیدم. او همه آنها را یكا یك شمرد و

آنگاه حجة بن الحسن بن على را نیز نام برد... .

از او پرسیدم: این فرزند كجاست؟ گفت: در پس پرده غیب است. گفتم پس شیعه به چه كسى پناه ببرد؟ گفت: به جده مادر امام حسن عسكرى علیه السلام . سپس افزود: این دستور از سوى امام حسن عسكرى و به پیروى از امام حسین علیه السلام صورت گرفته است. زیرا امام حسین علیه السلام در ظاهر براى حفظ جان فرزندش امام سجاد به خواهرش زینب كبرى علیه السلام وصیت كرد و در نتیجه تا مدتى هر آنچه از امام زین العابدین علیه السلام صادر مى شد به حضرت زینب علیه السلام نسبت داده مى شد تا امر پنهان باشد1 و حساسیت ها نسبت به امام سجاد علیه السلام كمتر شود. این امتیاز براى جده باقى بود تا آنكه كسانى مانند عثمان بن سعید و دیگر سفرا و نایبان خاص امام زمان علیه السلام در بین شیعیان شناخته شدند و منزلت یافتند.

پس از شهادت امام عسكرى علیه السلام یك بانو نظر دستگاه خلافت بنى عباس را نسبت به تعقیب امام زمان تغییر داد. نوشته اند پس از گزارش جعفر كذاب كه در خانه امام حسن عسكرى علیه السلام فرزند خردسالى از آن حضرت باقى مانده است آنها به خانه امام هجوم بردند و پس از دستگیرى صیقل (یكى از كنیزان امام) فرزند خردسال را از او مطالبه كردند. او نخست انكار كرد و آنگاه براى اینكه موضوع براى آنها پوشیده ماند گفت
________________________

1. كمال الدین ج2 ص507 ؛ الغیبة شیخ طوسى ص138.

(15)

من حامله هستم. از این رو آن كنیز را به دست أبى الشوارب قاضى وقت سپردند تا از او مراقبت كند. در مدتى كه صیقل زیر نظر قاضى نگهدارى مى شد دستگاه خلافت با مرگ عبید بن خاقانى و شورش صاحب الزنج رو به رو شد و صیقل از وضعیت آشفته سود جست و فرار كرد.1


________________________

1. همان ص476.

نقش زنان در حكومت امام زمان علیه السلام

حال سزاوار است بدانیم زنان در حكومت قائم آل محمد علیه السلام چه مى كنند چه كسانى هستند چند نفرند از كجا مى آیند و چه مسؤولیتى بر عهده دارند. بر اساس برخى از روایات حضور و نقش این زنان از نظر زمان و موقعیت چهار گونه است:

الف: حضور پنجاه زن در بین یاران امام

اولین گروه از زنانى كه به محضر امام زمان مى شتابند آنهایند كه در آن ایام مى زیسته اند و همانند دیگر یاران امام علیه السلام به هنگام ظهور در حرم امن الهى به خدمت امام علیه السلام مى رسند. در این باره دو روایت وجود دارد:

روایت اول: ام سلمه ضمن حدیثى درباره علایم ظهور از پیامبر روایت كرده است كه فرمود: «یعوذ عائذ من

الحرم فیجتمع الناس الیه كالطیر الوارده المتفرقه حتى یجتمع الیه ثلاث مأة واربعة عشر رجلا فیه نسوة فیظهر على كل جبار و ابن جبار...»1

یعنى: در آن هنگام پناهنده اى به حرم امن الهى پناه مى آورد و مردم همانند كبوترانى كه از چهار سمت به یك سو هجوم مى برند به سوى او جمع مى شوند تا اینكه در نزد آن حضرت سیصد و چهارده نفر گرد آمده كه برخى از آنان زن مى باشند كه بر هر جبار و جبار زاده اى پیروز مى شود.2

روایت دوم: جابربن یزید جعفى ضمن حدیث مفصلى از امام باقر علیه السلام در بیان برخى نشانه هاى ظهور نقل كرده كه: «و یجیى ء والله ثلاث مأة و بضعة عشر رجلا فیهم خمسون امراة یجتمعون بمكة على غیر میعاد قزعا كقزع الحزیف یتبع بعضهم و هى الایة التى قال الله اینما تكونوا یأت بكم الله جمیعا ان الله على كل شى ء قدیر...»3

به خدا سوگند سیصد و سیزده نفر مى آیند كه پنجاه نفر از این عده زن هستند كه بدون هیچ قرار قبلى در مكه كنار یكدیگر جمع خواهند شد. این است معناى آیه شریفه: هر جا باشید خداوند همه شما را حاضر مى كند. زیرا او بر هر كارى توانا است.

________________________

1. مجمع الزوائد ج7 ص315؛ معجم احادیث الامام المهدى ج1 ص500.

2. همان.

3. بحارالانوار ج52 ص223.

پنجاه زن از سیصد و سیزده نفر!

نكته شگفت در این دو روایت این است كه مى فرماید: سیصد و سیزده مرد گرد آیند كه پنجاه نفر ایشان زن هستند!

دوم آنكه: در روایتى كه نام یاران برشمرده شده است نام هیچ زنى وجود ندارد.1

در پاسخ این شبهه مى توان گفت: این چند نفر در زمره همان سیصد و سیزده نفر هستند. زیرا اولا امام علیه السلام مى فرماید: «فیهم». یعنى در این عده پنجاه زن مى باشد.

دوم: شاید تعبیر مردان بدین سبب باشد كه بیشتر این افراد مرد هستند و این كلمه از باب فزونى عدد مردان چنین ذكر شده است.

سوم: اگر مقصود همراهى خارج از این عده بود امام مى فرمود: «معهم» نه اینكه بفرماید «فیهم». زیرا این سیصد و سیزده نفر مانند عدد اصحاب بدر برشمرده شده اند و همه یاران و فرماندهان عالى رتبه و از نظر مقام و قدرت در حد بسیار بالایى هستند كه برخى با ابر جا به جا مى شوند و اینها بدون شك با بقیه مردم آن زمان فرق بسیار دارند. بنا بر این اگر بگوییم آنها جزو همان سیصد و سیزده نفر هستند رتبه و موقعیت ویژه قائل شده و اگر در زمره یاران دیگر حضرت هستند از امتیاز كمترى برخوردارند.

________________________

1. دلائل الامامة ص314.

ب: زنان آسمانى

دسته دوم چهارصد بانوى برگزیده هستند كه خداوند براى حكومت جهانى حضرت ولى عصر علیه السلام در آسمان ذخیره كرده است و با ظهور آن حضرت به همراه حضرت عیسى علیه السلام به زمین مى آیند.

ابوهریره از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم روایت كرده كه: «ینزل عیسى بن مریم على ثمان ماة رجل و اربع مائة امرأة خیار من على الارض و أصلح من مضى».1

عیسى بن مریم به همراه هشتصد مرد و چهارصد زن از بهترین و شایسته ترین افراد روى زمین فرود خواهد آمد.

در اینكه این زنان از امتهاى پیشین هستند یا امت اسلامى زمان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و معصومین قدس سرهما هستند یا از دورانهاى مختلف و از چه زمان و به چه علت به آسمان برده شده اند و براى عهده دارى منصبى در حكومت حضرت مى آیند یا براى مسایل دیگر؟ اینها پرسش هایى است كه این حدیث از آن چیزى نمى گوید.

ج: رجعت زنان

سومین گروه از یاوران حضرت بقیة الله علیه السلام زنانى هستند كه خداوند به بركت ظهور امام زمان آنها را زنده خواهد كرد و بار دیگر به دنیا رجعت خواهند
________________________

1. معجم الامام المهدى ج1 ص534؛ به نقل از فردوس الاخبار ج5 ص515.

20)

نمود. این گروه دو دسته اند: برخى با نام و نشان از زنده شدنشان خبر داده شده و برخى دیگر فقط از آمدنشان سخن به میان آمده است.

پیش از ادامه بحث عقیده شیعه نسبت به رجعت را بررسى مى كنیم.

یكى از عقاید مسلم شیعه این است كه همزمان با ظهور مهدى آل محمد علیه السلام برخى از پیامبران مانند حضرت خاتم الانبیاء و معصومین قدس سرهما همانند امیر مؤمنان علیه السلام و امام حسین علیه السلام و برخى از مؤمنان حقیقى و پیروان اهل بیت به اذن پروردگار زنده خواهند شد و بار دیگر به دنیا باز مى گردند. بازگشت این عده نه تنها غیر ممكن نیست بلكه از نظر قرآن كریم این پدیده امرى مسلم است كه آیات متعددى از آن سخن گفته است. در سوره بقره مى خوانیم:

آیا ندیدى جمعیتى را كه از ترس مرگ از خانه هاى خود فرار كردند و آنان هزاران نفر بودند! خداوند به آنها گفت بمیرید. سپس خدا آنها را زنده كرد و ماجراى زندگى دوباره آنهارا درس عبرتى براى آیندگان قرار داد... .1

همچنین قرآن كریم در آیه اى دیگر مى فرماید: یا همانند كسى كه از كنار یك آبادى (ویران شده) عبور كرد در حالى كه دیوارهاى آن به روى سقفها فرو
________________________

1. سوره بقره آیه 243.

ریخته بود و (اجساد و استخوان هاى اهل آن در هر سو پراكنده بود. او با خود) گفت: چگونه خداوند آنها را پس از مرگ زنده مى كند! (در این هنگام) خدا او را یكصد سال میراند سپس زنده كرد و به او گفت: چه قدر درنگ كردى؟ گفت: یك روز یا بخشى از یك روز. فرمود: نه بلكه یكصد سال درنگ كردى. نگاه كن به غذا و نوشیدنى خود (كه همراه داشتى و با گذشت سالها) هیچ گونه تغییر نیافته است؛ ولى به الاغ خود نگاه كن (كه چگونه از هم متلاشى شده است. این زنده شدن تو پس از مرگ هم براى اطمینان خاطر تو است و هم) براى اینكه تو را نشانه براى مردم قرار دهیم. اكنون به استخوان هاى مركب خود نگاه كن كه چگونه آنها را برداشته به هم پیوند مى دهیم و گوشت بر آن مى رویانیم. هنگامى كه این حقایق بر او آشكار شد گفت: مى دانم خدا بر هر كارى توانا است.1

سید مرتضى علم الهدى در این باره مى نویسد: علت اینكه شیعه عقیده دارد كه خداوند در موقع ظهور امام زمان علیه السلام برخى از مردگان را زنده مى گرداند این است كه به ثواب یارى امام زمان نایل شوند و دولت حق آل محمد را كه در انتظار آن بوده اند از نزدیك شاهد باشند و تا انتقام عده اى از ظالمان را به چشم ببینند و
________________________

1.سوره بقره آیه 259.

22)

از ظهور حق و اعتلاى كلمه توحید لذت ببرند.1

در منابع معتبر اسلامى نام سیزده زن یاد مى شود كه به هنگام ظهور قائم آل محمد صلی الله علیه و آله وسلم زنده خواهند شد و در لشكر امام زمان به مداواى مجروحان جنگى و سرپرستى بیماران خواهند پرداخت.

طبرى در دلائل الامامة از مفضل بن عمر نقل كرده كه امام صادق فرمود: همراه قائم (آل محمد صلی الله علیه و آله وسلم ) سیزده زن خواهند بود. گفتم آنها را براى چه كارى مى خواهد؟

فرمود: به مداواى مجروحان پرداخته سرپرستى بیماران را به عهده خواهند گرفت. عرض كردم: نام آنها را بفرمایید.

فرمود: قنواء دختر رشید هجرى ام ایمن حبابه والبیه سمیه مادر عمار یاسر زبیده ام خالد احمسیه ام سعید حنفیه صیانه ماشطه ام خالد جهنیه.2

صیانه ماشطه در زمان حضرت موسى مى زیسته است و مادر عمار یاسر در ابتداى بعثت به شهادت رسید. حبابه در زمان على علیه السلام و قنواء در زمان امام حسن و امام حسین علیه السلام و بقیه در زمان هاى دیگر زندگى مى كرده اند.

________________________

1. سفینة البحار ج1 ص511.

2. دلائل الامامة ص260.

این گروه سیزده نفرى رجعت خواهند كرد و خداوند براى قدردانى از آنها به بركت امام زمان آنها را زنده

خواهد كرد.

در این روایت امام صادق علیه السلام از آن سیزده زن فقط نام نه نفر را یاد مى كند. در كتاب خصایص فاطمى1 به نام نسیبه دختر كعب مازینه و در كتاب منتخب البصائر به نام وتیره و أحبشیه اشاره شده است.2

جز این سه نفر نام دیگرى به میان نیامده است.


________________________

1. ریاحین الشریعه ج5 ص41؛ به نقل از خصایص فاطمیه.

2. چشم اندازى از حكومت مهدى علیه السلام ص74؛ به نقل از بیان الائمه ج3 ص338

زنان سرافراز

اینك به اختصار به شرح حال برخى از زنان نامبرده اشاره مى كنیم.

1. صیانه ماشطه

او یكى از همان سیزده بانویى است كه در دولت حضرت مهدى علیه السلام زنده شده به دنیا باز مى گردد. وى همسر حزقیل پسر عموى فرعون و شغلش آرایشگرى دختر فرعون بود. او همانند شوهرش به پیامبر زمان خود حضرت موسى ایمان آورده بود اما همچنان ایمان خود را پنهان مى كرد.

نوشته اند: روزى وى مشغول آرایش دختر فرعون بود كه شانه از دستش افتاد و بى اختیار نام خدا را بر زبان جارى ساخت. دختر فرعون گفت: آیا نام پدر مرا بر زبان آوردى؟ گفت: نه بلكه نام كسى را بر زبان آوردم كه پدر تو را آفریده است. دختر فرعون ماجرا را نزد پدر بازگو كرد و فرعون صیانه را احضار كرد و گفت: مگر به خدایى من اعتراف ندارى؟ گفت: هرگز! من از خداى حقیقى دست نمى كشم و تو را پرستش نمى كنم.

(25)

فرعون دستور داد تا تنور مسى برافروزند و همه بچه هاى آن زن را در حضورش در آتش افكنند. چون نوبت به طفل شیرخوارش رسید صیانه مى خواست به ظاهر از دین برائت جوید كه كودك شیرخوارش به زبان آمد و گفت: مادر صبر كن كه تو بر حق هستى! فرعونیان آن زن و بچه شیرخوارش را در آتش افكنده سوزاندند و خداوند در اثر صبر و تحمل آن زن در راه دین او را در دولت امام مهدى زنده مى گرداند تا هم به آن حضرت خدمت كند و هم انتقام خود را از فرعونیان بگیرد.

2. سمیه مادر عمار یاسر

وى هفتمین نفرى بود كه به اسلام گروید و بدین سبب دشمن سخت به خشم آمد و بدترین شكنجه ها را بر او روا داشت.1

او و شوهرش یاسر در دام ابوجهل گرفتار آمدند و او نخست آنها را اجبار كرد كه پیامبر خدا را دشنام دهند اما آنها حاضر به چنین كارى نشدند. او نیز زره آهنى به سمیه و یاسر پوشانید و آنها را در آفتاب سوزان نگه داشت. پیامبر كه گاه از كنارشان عبور مى كرد آنها را به صبر و مقاومت سفارش مى نمود و مى فرمود: «صبرا یا آل یاسر فان موعدكم الجنة»: اى
________________________

1. اسدالغابه ج5 ص481.

خاندان یاسر صبر پیشه سازید كه وعده گاه شما بهشت است. سرانجام ابوجهل بر هر یك ضربتى وارد ساخت و ایشان را به شهادت رساند.1

خداوند این زن را به پاداش صبر و مجاهدتى كه در راه اعتلاى اسلام نشان داد و بدترین شكنجه را از دشمن خدا تحمل كرد در ایام ظهور مهدى آل محمد صلی الله علیه و آله وسلم زنده خواهد نمود تا تحقق وعده الهى را ببیند و در لشكر ولى خدا به یاوران آن حضرت خدمت كند.

3. نسیبه دختر كعب مازنیه

او معروف به ام عماره و از زنان فداكار صدر اسلام است كه در برخى از جنگهاى پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم شركت جسته و مجروحان جنگى را مداوا كرده است. او در جنگ احد بهترین نقش را ایفا كرد. با دیدن صحنه فرار مسلمانان و تنها گذاشتن پیامبر به دفاع از جان شریف پیامبر پرداخت و در این راه بدنش زخمهاى فراوان برداشت.

پیامبر عزیز این فداكارى را ستود و به فرزندش عماره چنین فرمود: امروز مقام مادر تو از مردان جنگى والاتر است.2


________________________

1. ریاحین الشریعه ج4 ص353.

2. مغازى واقدى ج1 ص273.

پس از فروكش كردن جنگ نسیبه با سیزده زخم1 سنگین به همراه دیگر مسلمانان به خانه برگشت و به استراحت پرداخت. با شنیدن فرمان پیامبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم كه فقط مجروحان جنگ باید به تعقیب دشمن بشتابند نسیبه از جاى برخاست و آماده رفتن شد اما به علت شدت خونریزى نتوانست شركت كند. همین كه پیامبر از تعقیب دشمن برگشت پیش از آنكه به خانه برود عبدالله بن كعب مازنى را براى احوالپرسى نسیبه و سلامتى وى به نزد او فرستاد و چون از سلامتى وى آگاه گشت شادمان موضوع را به پیامبر خبر داد.2

نسیبه از كسانى است كه براى یارى امام مهدى علیه السلام زنده خواهد شد.3

4. ام ایمن

از زنان پرهیزكار و خدمتكار حضرت رسول صلی الله علیه و آله وسلم است. پیامبر به او مادر خطاب مى كرد و مى فرمود: «هذه بقیة اهل بیتى»:4 این زن باقى مانده اى از خاندان
________________________

1. مغازى واقدى ج2 ص268.

2. مغازى واقدى ج1 ص270.

3. ریاحین الشریعه ج5 ص41؛ به نقل از خصایص فاطمه.

4. چشم اندازى از حكومت مهدى علیه السلام ص76؛ تهذیب الكمال ج35 ص329.

28)

من است. وى همواره در كنار زنان مجاهد در جبهه جنگ به مداواى مجروحان مى پرداخت.1

ام ایمن از شیفتگان خاندان امامت بود كه در ماجراى فدك حضرت زهرا علیه السلام او را به عنوان شاهد معرفى كرد. وى پنج یا شش ماه پس از پیامبر از دنیا رفت.2

خداوند به بركت مهدى آل محمد علیه السلام به هنگام ظهور او را زنده مى گرداند تا در لشكر گاه امام به خدمت گماشته شود.

5. ام خالد

در روایت دو بانو بدین نام مشهور شده اند: ام خالد احمسیه و ام خالد جهنیه. شاید مقصود ام خالد مقطوعة الید (دست بریده) باشد كه یوسف بن عمر پس از به شهادت رساندن زید بن على بن الحسین در كوفه دست او را به جرم شیعه بودن قطع كرد. در كتاب رجال كشى درباره شخصیت و مقام این زن فداكار از امام صادق علیه السلام مطلبى ذكر گردیده كه حایز اهمیت است. ابو بصیر گوید: در خدمت امام صادق نشسته بودیم كه ام خالد مقطوعه الید از راه رسید. حضرت فرمود: اى ابابصیر آیا میل دارى كه كلام ام خالد را بشنوى؟ من عرض كردم: آرى اى فرزند رسول خدا با شنیدن آن شادمان مى گردم.... در همان موقع ام خالد به
________________________

نویسنده : طبسی محمد جواد

تاریخ نشر : 1382/04/30




طبقه بندی: عفاف،
[ پنجشنبه 11 آذر 1389 ] [ 09:41 ق.ظ ] [ یا فاطمه الزهرا(س) ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

(((حجاب برتر از دیدگاه رهبر معظم انقلاب)))

شما خیال کرده‏اید که اگر ما چادر را کنار گذاشتیم، فرضاً آن مقنعه‏ی کذایی و آن لباسهای و لیضربن بخمرهنّ علی جیوبهنّ و همانهایی را که در قرآن هست، درست کردیم، دست از سر ما بر می‏دارند؟ نه


آنها به این چیزها قانع نیستند؛ آنها می‏خواهند همان فرهنگ منحوس خودشان عیناً این‏جا عمل بشود؛ مثل زمان شاه که عمل می‏شد. در آن زمان، زن اصلاً پوشش و حجابی نداشت؛ حتّی در این‏جاها وقتی نوبت به این کارها می‏رسد، بی‏بندوباری خیلی بیشتر هم می‏شود؛ کمااین‏که در زمان شاه، بی‏بندوباری‏یی که در همین شهر تهران و بعضی دیگر از شهرهای کشور ما بود، از معمول شهرهای اروپا بیشتر بود!

زن معمولی در اروپا، لباس و پوشش خودش را داشت؛ اما در این‏جا آن‏طوری نبود. آن‏طور که دیده بودیم و شنیده بودیم و می‏دانستیم و مناظری که از آن وقت الان جلوی نظر من هست، انسان واقعاً حیرت می‏کند که چرا بایستی این‏گونه بشود؛ کمااین‏که در خیلی از کشورهای متأسفانه عقب‏مانده‏ی مسلمان و غیرمسلمان هم همین‏طور است. بنابراین، باید بدقت و با نهایت کنجکاوی و بدون اغماض، مسائل ارزشی را رعایت کرد.
لینک های مفید
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
فروش بک لینک طراحی سایت عکس