تبلیغات
حجاب آینه نور و رحمت

حجاب آینه نور و رحمت
تقدیم به چادر خاكی مادرمان فاطمه الزهراسلام الله علیها 
نظر سنجی
نظرتون درباره این وبلاگ چیه متشكرم؟





لینک های مفید

یادداشت های یک دختر چادری

پوشش:

(یا ایها النبی قل لازوجک و بناتک و نساء المؤمنین یدنین علیهن من جلبیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یوذین و کان الله غفورا رحیما)

ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مومنان بگو: «جلبابها[=روسری‌های بلند] خود را بر خویش فرو افکنند، این کار برای این که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است؛ (و اگر تاکنون خطا و کوتاهی از آن‌ها سرزده توبه کنند) خداوند همواره آمرزنده رحیم است.

زمانی که زنان مسمان برای اقامه نماز جماعت پشت سرپیامبراکرم(ص) به مسجد می‌رفتند هنگام برگشت از مسجد، بعضی از جوانان هرزه و اوباش برسر راه آن‌ها می‌نشستند و با مزاح و سخنان ناروا آن‌ها را آزار می‌دادند و مزاحم آنان می‌شدند. آیه فوق نازل شد و به آن‌ها دستور داد حجاب خود را کامل رعایت کنند تا به خوبی شناخته شوند و کسی بهانه مزاحمت پیدا نکند.

در این که منظور از (جلباب) در آیه چیست مفسران و ارباب لغت چند معنی ذکر کرده‌اند:

الف- چادر و پارچه بزرگی که از روسری بلندتر است و سرو گردن و سینه‌ها را می‌پوشاند.

ب- روسری

ج- پیراهن گشاد

گرچه این معانی با هم متفاوت هستند ولی قدر مشترک همه آن‌ها این است که بدن را به وسیله آن بپوشاند/.

نکته‌ها:

1-        حکم پوشش زنان از احکام اولیه اسلام بوده است زیرا در این آیه توصیه به حجاب کامل شده است. در حقیقت این آیه با بدحجابی مبارزه کرده است.

2-        در مبارزه با مفاسد اجتماعی، ربرهان مذهبی و شخصیتهای فرهنگی جامعه باید در صف اول مبارزه باشند زیرا جامعه به رفتار آنان بعنوان الگو نگاه می‌کند. در این آیه ابتدا همسران پیامبراکرم سپس دختران او و بعد زنان باایمان مورد خطاب قرار گرفته‌اند.

3-        پوشش زنان در جامعه مانعی برای فعالیت‌های اجتماعی آنان نیست و محدودیتی ایجاد نمی‌کند بلکه برای زن، حجاب مصونیت است و او را اذیت و مزاحمت افراد پلید حفظ می‌کند و جامعه را از آلودگی جنسی محافظت می‌نماید و لذا، این آیه نمی‌گوید زنان وارد اجتماع نشوند بلکه می‌گوید با حجاب کامل در عرصه‌های گوناگون جامعه از برکات آنان بهر‌مند شود ولی اگر حضور آنان بدون رعایت حجاب باشد حضور آنان نه تنها فایده‌ای نخواهد داشت بلکه زمینه انحطاط و سقوط فرهنگی و انسانی را بوجود می‌آورد.

4-        در مبارزه با مفاسد اجتماعی ابتدا باید مسلمانان و مومنان دستورات رعی را رعایت کنند که بهانه‌ای بدست فاسدان ندهند سپس باید براساس اصول تربیتی به سراغ فاسدان رفت.

(و قل للمومنت یغضضن من ابصرهن و یحفظن فروجهن و لایبدین زینتهن الا ما ظهر منعها و لیضربن بخمرهن علی جیوبهن و لایبدین زینتهن الا لبیولتهن او ابائهن او اباء بعولتنه او ابنائهن او ابنا بعولتهن او اخوتهن او اوخنهن او بنی اخونهن او بنی اخوتهن او نسائهن او ما ملکت ایمنهن او التبعین غیر اولی الاربه من الرجال او الطفل الذین لم یظهروا علی عورت النساء و لا یضربن بالرجلهین لیعلم ما یخفین من زینتهن و توبوا الی الله جنمیعا ایه المؤمنون لعلکم تفلحون)

و به آنان که با ایمان بگو چشمهای خود را (از نگاه هوس‌آلود) فرو گیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را جز آن مقدار که نمایان است آشکار ننمایند و (اطراف) روسری‌های خود را برسینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود)، و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پسرانشان، و یا پسران خواهرانشان، یا زنان هم‌کیششان، یا بردگانشان[=کنیزانشان]، یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند، یا کودکانی که از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند؛ و هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود (و صدای خلخال که بر پا دارند به کوش رسد). و همگی بسوی خدا بازگردید ای مؤمنان، تا رستگار شوید!

این آیه در مورد حجاب و پوشش زنان به نکاتی اشاره می‌کند:

اول این که زنان نباید زینت خود را آشکار سازند مگر آن مقدار که بطور طبیعی ظاهر است. که از این قسمت استفاده شده است پوشش صورت و دو کف(وجه و کفین) واجب نیست زیرا این قسمت از بدن زن از زینت‌هایی است که خود به خود ظاهر است. و دلیل این که آیه شریفه بعد از این قسمت، می‌فرماید (روسریها را بر روی سینه و گریبان قرار دهید) نمی‌گوید بر روی چهره قرار دهید، معلوم می‌شود پوشش بر روی چهره واجب و لازم نیست.

(البته در مورد این آیه شریفه مخصوصاً این قسمت از آیه در میان مفسران و فقیهان سخن بسیار است که ما به نظر مشهور مفسران و فقیهان شیعه اشاره کردیم)

دومین حکمی که در آیه بیان شده است این است که زنان خمارهای خود را بر سینه‌های بیفکنند(خمار بر وزن(حجاب) در اصل به معنی پوشش است ولی معمولاً به چیزی گفته می‌شود که زنان با آن سرخود را می‌پوشانند).

از این جمله استفاده می‌شود که زنان قبل از نزول آیه، دامنه روسری خود را به شانه‌های یا پشت‌ها یا سر می‌افکندند بطوری که گردن و کمی از سینه آن‌ها نمایان می‌شد (در آیه 33سوره احزاب این فرهنگ را به فرهنگ جاهلیت اولی توصیف نموده است).

قرآن دستور می‌دهد زنان مسلمان هنگام حضور در اجتماع و در میان نامحرمان، گردن و سینة خود را مستور سازند.

سومین حکمی که در آیه بیان شده است در مواردی است که زنان می‌توانند در آنجا حجاب خود را برگیرند و زینت پنهان خود را آشکار سازند.

نگاه کردن زنان و مردان به همدیگر

(قل للمومنین یغیضوا من ابصرهم و یحفظوا فروجهم ذلک ازکی لهم ان الله خبیر بما یصنعون)

به مؤمنان بگو چشمهای خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند، و عفاف خود را حفظ کنند؛ این برای آنان پاکیزه‌تر است؛ خداوند از آنچه انجام می‌دهید آگاه است!

مسئله نظر و نگاه در معاشرت اجتماعی و حضور زنان در جامعه از مسائل دبگری است که پیامبراکرم(ص) با تبیین آیات الهی مسلمانان را به اهمیت آن آگاه نمود.

آن حضرت در این رابطه حکم خدا را اینگونه بیان می‌کند: مومنین ومومنان باید در نگاه کردن به همدیگر (غض‌بصر) کنند.

غض بصر یعنی چه؟

عده‌ای گفته‌اند غض بصر یعنی: روی هم نهادن پلک‌های چشم. طبق این معنی، مؤمنین موظف هستند چشم خود را از نگاه کردن به نامحرم، بپوشانند.

بعضی دیگر گفته‌اند:

غض در اصل به معنی کم‌ کردن و نقصان است و در بسیاری از موارد در کوتاه کردن صدا یا کم کردن نگاه گفته می‌شود بنابراین معنی، ‌آیه نمی‌گوید مومنان باید چشمهایشان را فرو بندند بلکه می‌گوید باید نگاه خود را کم و کوتاه کنند و صحنه‌ای را که ممنوع و حرام است از منطقه دید خود به کلی حذف کنند.

در هر صورت چشم چرانی و نگاه به نامحرم در اسلام تحریم شد زیرا این عمل زشت، زمینه‌ساز بسیاری از مفاسد جنسی است. پیامبرگرامی اسلام(ص) در مورد چشم‌چرانی می‌فرماید:

(برای هر عضو بهره‌ای از زنا هست و زنای چشم، نگاه کردن به نامحرم است.)

و در بیان دیگری آن حضرت این گونه می‌فرماید:

(هر کس دیده‌اش را از حرام پر کند، خداوند در قیامت دیده‌اش را از آتش پر نماید مگر این که توبه کند و از عمل خود برگردد.)

رسول گرامی اسلام(ص) برای کسانی که به این واجب الهی عمل می‌کنند و از نگاه کردن به نامحرم اجتناب می‌ورزند، از خداوندمتعال نقل می‌کند که:

(نظر و نگاه حرام تیری مسموم از تیرهای ابلیس است. هر کس از ترس من دیده از نامحرمان بپوشد به جای آن ایمانی به او بدهم که لدت آن ایمان را در قلب خود بیاید.)

نتیجه‌ای که از این بحث بدست می‌آید این است که از شرایط فعالیت اجتماعی زنان و حضور آنان در جامعه این است که مردان و زنان نامحرم از نگاه کردن به همدیگر اجتناب نمایند تا بتوانند در یک محیط سالم به فعالیت بپردازند. لازم به ذکر است که رعایت این شرط، زمانی امکان دارد که محیط کار زنان با مردان بصورت مختلط نباشد به معنی دیگر زنان در جامعه باید شغلی را انتخاب نمایند که تماس با مردان در آن یا لازم نباشد یا در حداقل ممکن آن باشد زیرا حضور زنان در کنار مردان، بطور طبیعی طمینه نگاه کردن به همدیگر و سخن گفتن را بوجود می‌آورد و همین امر موجب مفاسد جنسی خواهد شد.

سخن گفتن زنان با مردان

(ینساء النبی لستن کاحد من النساء ان اتقین فلا تخضعت بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض و قلن قولا معروفا)

ای همسران پیامبر! شما همچون یکی از آنان معمولی نیستید اگر تقوا پیشه کنید؛ پس به گونه‌ای هوس‌انگیز سخن نگویید که بیماردلان در شما طمع کنند، و سخن شایسته بگویید!

در توضیح این آیه ذکر مقدمه‌ای ضروری است و آن این که هر چند صدر آیه درمورد همسران پیامبر اکرم است ولی حکمی که در آیه آمده است جزم مختصات زنان پیامبر نیست بلکه شامل همه زنان می‌شود و اگر درصدر آیه، سخن از همسران پیامبر آمده است برای تاکید است. براین اساس، قرآن کریم سخن گفتن زنان با مردان را در صورتی جایز می‌داند که آن‌ها بطور عادی سخن گویند و اگر سخنان آنان همواره با تعبیرات تحریک کننده که افراد شهوت‌ران را به فکر گناه می‌افکند باشد.(سخن گفتن با این کیفیت) جایز نیست.

طبق این آیه شریفه، زنان موظفند در جامعه خوب و جدی سخن گویند بصورتی که نه محتوای سخنشان محرک باشد و نه کیفیت آن مهیج.

راه رفتن زنان در جامعه

(و لایضربن بارجلهن لیعلم ما یخفین من زینتهن)

ترجمه: زنان هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود.

این قسمت از آیه شریقه 32سوره نور به مسئله راه رفتن زن در جامعه اشاره می‌کند و دستور می‌دهد که:

زنان در رعایت عفت و دوری از اموری که آتش شهوت را در دل مردان شعله‌ور می‌سازد و ممکن است منتهی به انحراف از جاده عفت شود آن چنان باید دقیق و سختگیر باشند که حتی از رساندن صدای پای خود به صورتی که توجه دیگران را جلب نماید خودداری نمایند. در حقیقت قران کریم به روش راه رفتن زنان به این جهت نموده است که آرام راه رفتن آنان در جامعه عاملی در جهت تقویت عفت عمومی و حفظ مردان از آلودگی‌های جنسی است.

از جمیع مطالبی که بیان شد به این نتیجه می‌رسیم که:

پیامبرگرامی اسلام(ص) زمینه حضور اجتماعی زنان را فراهم نمود به آنان اجازه حضور در مساجد و صحنه‌های مختلف اجتماعی و حتی حضور در هجرت و جهاد را داد ولی با شرایطی که این حضور را مفید و مؤثر می‌کرد. پوشش، نگاه نکردن به مردان نامحرم، سخن گفتن غیرمهیج، راه رفتن آرام و مناسب از شرایطی بود که آن حضرت مانع اختلاط زنان و مردان می‌شد و می‌فرمود:

(زنان و مردان با یکدیگر و در حال اختلاط از یک درخارج نشوند و حتی در کوچه و خیابان خط عبور زنان جدا باشد).

نکته آخر درمورد حضور اجتماعی زنان این است که رسول گرامی اسلام وظیفه اصلی و ذاتی زنان را همسرداری و تربیت فرزندان صالح معرفی می‌نمود و به آنان توصیه می‌کرد از این وظیفه اصلی نباید غفلت کرد به یک حدیث در این مورد که دارای نکاتی ارزنده است توجه نمایید:

روزی رسول‌خدا(ص) در جمع یاران و اصحابش نشسته بود که اسماء بنت یزید انصاریه-یکی از زنان قبیله انصار- به حضور آن حضرت رسید و عرض کرد:

پدر و مادرم بفدایت، من به نمایندگی از طرف زنان به نزد تو می‌آیم. فدایت شوم! می‌دانم که هیچ زنی در مشرق و مغرب عالم نیست مگر به همین رای که من دارم.

خداوند تو را به حقیقت بر مرد و زن مبعوث نمود ما نیز به تو و به خدایی که تو را فرستاده ایمان آوردیم. ما طایفه زنان، محدود، محصور وخانه‌نشین شما هستیم. شهوات شما را رفع می‌کنیم اولاد شمارا حمل می‌کنیم. شما مردها برما برتریها دارید، نمازجمعه و جماعت می‌توانید بخوانید. عیادت مریض و تشییع جنازه می‌توانید بروید و از پس حج، حج دیگری می‌توانید انجام دهید و از همه مهمتر در راه خدا به جهاد می‌روید. وقتی مردان برای حج و عمره یا جهاد از خانه بیرون می‌روند، ما اموالشان را حفظ می‌کنیم و لباسهایشان را می‌بافیم و اولادشان را تربیت می‌کنیم. آیا دراجر و ثواب شریک مردان نیستیم؟

حضرت رسول(ص) به تمام صورت روبه اصحاب برگشته و فرمود:

(آیا تا به حال درامر دین سخنی به این خوبی از زنی شنیده‌اید؟ پاسخ دادند: یا رسول‌الله گمان نداریم زنی چنین سخنی بتواند گفت. سپس حضرت رو به آن زن نمود و فرمود:

ای زن به خانه‌ات برگرد و به زنان دیگر اعلام کن که نیکو شوهرداری شما زنان و جلب رضایت مرد و پیروی از او مساوی تمام اعمالی است که نام بردی. پس آن زن بازگشت و از این مژده تکبیر و تهلیل می‌گفت و خوشحال بود.)

نکته مهم در این روایت این است که: روش مورد پسند در زندگی برای زن از نظر آن حضرت، تدبیر منزل و خانه‌داری و تربیت اولاد است، در همین رابطه اسلام محرومیتهای زنان را مانند محرومیت از جهاد در راه خدا بدون عوض و جبران نگذاشته، بلکه کمبود آن را بمعادل آن در فضیلت جبران نموده است. مثلاً شوهرداری نیکو را معادل جهاد قرار داده است لذا شهادت در میدان نبرد برخانه نشینی زن و نیکو همسرداری رجحانی ندارد.

تذکر: اهمیت مسئله نیکوشوهرداری و تربیت اولاد بخاطر اثرات سازنده‌ای است که این مسئله در سعادت و خوشبختی جامعه دارد. در حقیقت جامعه‌ای به سعادت و خوشبختی دست پیدا می‌کند که خانواده‌ها از یک محیط گرم و صمیم و انسانی برخوردار باشند و این امر زمانی تحقق پیدا می‌کند که زنان به وظیفه خود به طور کامل و دقیق عمل نمایند.

 راههای مبارزه با بدحجابی

خداوند بزرگ برای هر درد ظاهری و باطنی، درمانی مشخص نموده است. و دردهای باطنی و روحی به مراتب برای جامعه مهلک‌تر از درهای ظاهری است و تا به امروز آنچه جوامع مختلف را نابود کرده دردهای روحی مانند تنبلی،؛ ترس، شهوترانی، بی‌اعتنایی به دستورهای خدای بزرگ و انبیا و ائمه معصومین(ع) و رهبران متعهد دین بوده است. بدحجابی و بی‌توجهی مردان نسبت به ناموسشان نیز شاخه‌ای از همین دردهاست.

اینک به صورت فهرست راه اصلاح این درد بیان می‌شود:

1- امر به معروف و نهی از منکر در جامعه به صورت عمومی درآید. و زمانی عمومی می‌شود که همه مردم این دو فرضیه را مثل نماز، واجب بدانند و گناه را تحمل کنند و در انجام این وظیفه منتظر کسی نباشند و در هنگام تذکر به افراد خطاکار از احدی ترس نداشته باشند. مسوولین حکومت نیز از عامرین به معروف و نهی کنندگان از منکر دفاع کنند و آنها را مورد تشویق قرار بدهند.

2- در رسانه‌های گروهی و جراید مخصوصاً صدا و سیما نسبت به حجاب و چادر تبلیغ شود و فواید پوشش و آثار شوم بدحجابی با شیوه‌های هنری به صورت مستدل و منطقی تبیین شود و درتمام برنامه‌های صدا و سیما سعی شود از چادر استفاده شود و از زنان محجبه تجلیل به عمل آید لذا رهبر معظم انقلاب فرمود:

هرحرکتی که برای دفاع از زنان انجام می‌گیرد باید رکن اصلی آن رعایت عفاف زن باشد. نباید عفت زن که مهمترین عنصر برای شخصیت زن است مورد بی‌اعتنایی قرار گیرد.

3- بانوانی که دارای حجاب برتر هستند از سوی مسوولین در کلیه مراکز دولتی مورد تشویق قرار گیرند و به آنان با دیده احترام بنگرند و مزایای این گونه بانوان بیشتر از بقیه باشد و در صورت رعایت نکردن حجاب، مسوول اداره توبیخ شود.

4- در مدارس و دانشگاهها ضمن تشویق دختران با حجاب نمره‌ای تحت عنوان حجاب برتر(چادر) در بین نمرات درج گردید. و در بین کتب درسی در جای مناسب، فلسفه حجاب و آثار آن و ضررهای برهنگی به صورت استدلالی آورده شود.

5- عمل به این مراحل استمرار داشته باشد نه اینکه به صورت مقطعی عمل گردد.

6- برخی از مجلات و جراید به خاطر فروش بیشتر و درآمد بهتر و یا بخاطر عنادی که با اسلام عزیز دارند اقدام به چاپ تصاویر رنگی زنان به صورت غربی و تحریک آمیز می‌نمایند که این کار سبب نشر بدحجابی و بی‌بندوباری و به فساد کشاندن جوانان و خدمت به بیگانگام خواهد شد. لذا برای جلوگیری از این پدیده شوم لازم است از چاپ تصاویر زنان به این شکل جلو‌گیری به عمل آید. و این موضوع در بعضی کشورهای غربی هم می‌باشد.

7- بعد از طی این مراحل باید دانست افرادی هستند که دارای عقل سلیم و اهل منطق و دلیل نمی‌باشند و جز به ظاهرسازی و خودنمایی و شهوت و فساد فکر نمی‌‌کنند. با این افراد اندک باید با شدت برخورد شود. اگر همه مردم با اقامة دلیل و برهان و سخن نرم هدایت می‌شدند رسول خدا(ص) همه را اصلاح می‌نمود و دیگر حدود و قصاص و دیه و تعزیرات را وضع نمی‌کرد.

                        منبع:نرم افزار ریحانه اصفهان   




طبقه بندی: مذهبی،
[ پنجشنبه 11 آذر 1389 ] [ 09:16 ق.ظ ] [ یا فاطمه الزهرا(س) ]
نظرات
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

(((حجاب برتر از دیدگاه رهبر معظم انقلاب)))

شما خیال کرده‏اید که اگر ما چادر را کنار گذاشتیم، فرضاً آن مقنعه‏ی کذایی و آن لباسهای و لیضربن بخمرهنّ علی جیوبهنّ و همانهایی را که در قرآن هست، درست کردیم، دست از سر ما بر می‏دارند؟ نه


آنها به این چیزها قانع نیستند؛ آنها می‏خواهند همان فرهنگ منحوس خودشان عیناً این‏جا عمل بشود؛ مثل زمان شاه که عمل می‏شد. در آن زمان، زن اصلاً پوشش و حجابی نداشت؛ حتّی در این‏جاها وقتی نوبت به این کارها می‏رسد، بی‏بندوباری خیلی بیشتر هم می‏شود؛ کمااین‏که در زمان شاه، بی‏بندوباری‏یی که در همین شهر تهران و بعضی دیگر از شهرهای کشور ما بود، از معمول شهرهای اروپا بیشتر بود!

زن معمولی در اروپا، لباس و پوشش خودش را داشت؛ اما در این‏جا آن‏طوری نبود. آن‏طور که دیده بودیم و شنیده بودیم و می‏دانستیم و مناظری که از آن وقت الان جلوی نظر من هست، انسان واقعاً حیرت می‏کند که چرا بایستی این‏گونه بشود؛ کمااین‏که در خیلی از کشورهای متأسفانه عقب‏مانده‏ی مسلمان و غیرمسلمان هم همین‏طور است. بنابراین، باید بدقت و با نهایت کنجکاوی و بدون اغماض، مسائل ارزشی را رعایت کرد.
لینک های مفید
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
فروش بک لینک طراحی سایت عکس